I dag har jeg sakset en artikkel skrevet av tidligere samferdselssjef i Nordland Per Munkerud:
"I bakkant av NRKs kveldsnyheter sist torsdag kom meldingen om at Hurtigruten hadde en gjeld på 26 milliarder kroner. Ufattelig, sett med menigmanns øyne. Stipulerte verdier i selskapet var 16 milliarder kroner.
Konkursspøkelset har nesten veltet selskapet. Lederne har forklart det med at pandemien er årsaken til at gjelden går til himmels.
Men det er bare en faktor. I realiteten er det mange års store overinvesteringer, med derav enorme gjelds- og rentebelastninger, kostbar og dårlig drift, færre reisende og press fra konkurrenten Havilas fire skip, som forklarer fadesene.
Nå satser eierne fortvilt på at nye potensielle eiere med bakgrunn i verdensomspennende fond, med base i London, vil bringe selskapet på rett kjøl igjen.
Hvordan skal det skje?
Vi går 15 år tilbake i tid. Også da var Hurtigruten på konkursens rand. Regjeringen åpnet pengesekken og selskapene hadde overinvestert kraftig i cruiselignende fartøyer basert på pengesterke utlendinger.
Å slå selskapene konkurs var politisk umulig.
Senterpartistatsrådene Navarsete og Meltveit Kleppa bladde opp mange statlige støttemilliarder for å hjelpe bankdirektører og advokater i Oslo, Tromsø, Narvik og Bodø for å tette de store hullene i selskapenes regnskaper.
Medvirkende var også deler av storkapitalen i Oslo (Trygve Hegnar og Petter Stordalen).
Regjeringens oljemilliarder fikk roet kreditorene og eierne, men bare kortsiktig. For nok en gang nærmet storkrisen seg. Kreditorene i de store fondsselskapene i London følger med i norsk politikk.
Nok en gang vil de store pengene i regjeringen sitte løst.
Konkurstrussel i valgåret 2025 kan ikke Gahr Støre og Slagsvold Vedum leve med.
Og de viktige eierne Hegnar og Stordalen kan operere på hjemmebane, og har også kort vei til fondsselskapene i London.
Skattemyndigheter og Økokrim har verken kompetanse eller virkemidler til å forhindre at også denne gangen vil «tilretteleggerne» Hegnar og Stordalen bli behørig honorert for å redde Hurtigruten."